Ερωτήσεις Συνταγματικό Δίκαιο (3ο Γκρουπ - ΑΣΕΠ 1Γ/2025 - 15.07.2025 έως και 27.07.2025) | Ερωτήσεις

1/62. Η έννοια της απαγόρευσης των βασανιστηρίων (άρθρο 7 παρ. 2 Συντ.) περιλαμβάνει:
Την απαγόρευση των βασανιστηρίων, της οποιασδήποτε σωματικής κάκωσης, της βλάβης υγείας, της άσκησης ψυχολογικής βίας και κάθε άλλης προσβολής της ανθρώπινης αξιοπρέπειας
Την απαγόρευση μόνο των βασανιστηρίων
Την απαγόρευση μόνο της οποιασδήποτε σωματικής κάκωσης
Πρόκειται για κατευθυντήρια διάταξη μη έχουσα νομικό-δεσμευτικό περιεχόμενο
2/62. Το άρθρο 4 παρ. 4 Συντ. σύμφωνα με το οποίο «μόνο Έλληνες πολίτες είναι δεκτοί σε όλες τις δημόσιες λειτουργίες εκτός από τις εξαιρέσεις που εισάγονται με ειδικούς νόμους»:
Αναθεωρείται
Δεν αναθεωρείται
Αναθεωρείται μερικώς
Συμπληρώνεται από το Ευρωπαϊκό Δίκαιο αν και δεν αναθεωρείται
3/62. Το δικαίωμα ίδρυσης και συμμετοχής σε πολιτικό κόμμα:
Είναι κοινωνικό δικαίωμα
Είναι πολιτικό δικαίωμα
Είναι ατομικό δικαίωμα
Είναι ατομικό και πολιτικό δικαίωμα συγχρόνως
4/62. Πώς νοείται ο όρος «κατοικία» στο άρθρο 9 Συντ. περί προστασίας του ασύλου της κατοικίας;
Μόνο η κατοικία που κατέχει κάποιος νόμιμα
Περιορίζεται σε ακίνητα των οποίων ο/η αιτών/ούσα είναι ιδιοκτήτης/τρια ή ενοικιαστής/στρια
Περιορίζεται σε ακίνητα των οποίων ο/η αιτών/ούσα είναι ιδιοκτήτης/τρια
Περιλαμβάνει κάθε είδος χώρου, ανοικτού ή κλειστού, περιφραγμένου οικοπέδου ή αυλής, κινητού πράγματος, κυρίου και βοηθητικού υπό την προϋπόθεση ότι είναι περίκλειστος και η είσοδός του δεν είναι ελεύθερη
5/62. Το δικαίωμα δικαστικής προστασίας περιλαμβάνει:
Το δικαίωμα δωρεάν πρόσβασης σε δικαστήριο
Το δικαίωμα αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας
Το δικαίωμα απευθείας προσβολής των αντισυνταγματικών νόμων στο Συμβούλιο της Επικρατείας
Καμία από τις λοιπές απαντήσεις
6/62. Είναι συνταγματική:
Η προηγούμενη διοικητική άδεια για την ίδρυση σωματείου
Η προηγούμενη διοικητική άδεια για τη διεξαγωγή συνάθροισης
Η κατάργηση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης
Η υποχρέωση λήψης προηγούμενης άδειας για την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας
7/62. Τα ατομικά (αμυντικά) δικαιώματα προϋποθέτουν:
Την αποχή του Κράτους
Την παροχή του Κράτους
Τη συλλογική δράση
Την επικράτηση της βούλησης της πλειοψηφίας
8/62. Το δικαίωμα στην ιδιωτική ζωή:
Αναγνωρίζεται κατ’ αρχήν και στα δημόσια πρόσωπα
Δεν εφαρμόζεται στο διαδίκτυο
Δεν μπορεί να περιοριστεί
Είναι μόνο νομοθετικά κατοχυρωμένο
9/62. Οι περιορισμοί των ατομικών δικαιωμάτων:
Επιβάλλονται από τον νόμο ή/και βάσει νόμου
Οδηγούν σε αναστολή τους
Είναι ελεύθεροι σε περίοδο πανδημίας
Δεν επιτρέπονται σε καμία περίπτωση
10/62. Τα ατομικά δικαιώματα αφορούν στην αξίωση των πολιτών:
Να μπορούν να επιλέξουν την αναρχία
Το κράτος να τους παρέχει την ελευθερία τους
Το κράτος να τους προστατεύει από εξωτερικούς και εσωτερικούς κινδύνους
Το κράτος να μην προσβάλλει την ελευθερία τους να διαμορφώνουν ελεύθερα την προσωπικότητά τους, ως άτομα και ως μέλη της κοινωνίας
11/62. Η Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου είναι:
Κατώτερη από τον τυπικό νόμο
Ουσιαστικός νόμος
Μέρος του ουσιαστικού Συντάγματος
Μη δεσμευτικό διεθνές κείμενο
12/62. Η αναδρομική ισχύς των νόμων:
Κατά κανόνα απαγορεύεται από το Σύνταγμα
Κατά κανόνα δεν απαγορεύεται από το Σύνταγμα
Είναι συνταγματικά επιβεβλημένη
Αφορά μόνο τους ουσιαστικούς νόμους
13/62. Η τριτενέργεια των δικαιωμάτων σημαίνει ότι:
Τα δικαιώματα αντιτάσσονται και έναντι τρίτων, εκτός των μερών μιας σύμβασης
Τα δικαιώματα αντιτάσσονται και έναντι των ιδιωτών
Τα δικαιώματα ενεργοποιούνται με την πρόβλεψή τους σε τυπικό νόμο
Τα δικαιώματα εφαρμόζονται εάν δεν υφίσταται διάταξη τυπικού νόμου για το ίδιο ζήτημα
14/62. Η ελευθερία της τέχνης:
Είναι απόλυτη
Δεν υπόκειται σε όρια
Υπερισχύει των άλλων δικαιωμάτων
Μπορεί να περιοριστεί για λόγους προστασίας άλλων συνταγματικών δικαιωμάτων και εννόμων αγαθών
15/62. Οι δικαστικοί λειτουργοί μπορούν να εκφράζουν τις πεποιθήσεις τους υπέρ ή κατά πολιτικού κόμματος;
Απαγορεύεται απολύτως
Μόνο κατά την άσκηση των καθηκόντων τους
Μόνο εκτός της ώρας άσκησης των καθηκόντων τους
Μπορούν άνευ περιορισμού
16/62. Οι Έλληνες και οι Ελληνίδες έχουν δικαίωμα να συνέρχονται:
Ήσυχα και χωρίς όπλα
Μετά από άδεια της αστυνομίας
Εκτός των ωρών κοινής ησυχίας
Όλες τις ημέρες της εβδομάδας, πλην της Κυριακής
17/62. Η επιβολή ιδιαίτερα έντονων κατασταλτικών μέτρων για τον περιορισμό μιας δημόσιας συγκέντρωσης σε ποια θεμελιώδη αρχή του συνταγματικού και του διοικητικού δικαίου είναι δυνατόν να προσκρούσει;
Στην αρχή της αναλογικότητας
Στην αρχή της υπεροχής και της προστασίας του δημοσίου συμφέροντος
Στην αρχή της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του/της διοικούμενου/ης
Στην αρχή της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας της διοικητικής δράσης
18/62. Στα δικαιώματα συλλογικής δράσης συγκαταλέγεται:
Το δικαίωμα εργασίας
Το δικαίωμα του συνεταιρίζεσθαι
Το δικαίωμα αναφοράς προς τη Διοίκηση
Τ ο δικαίωμα έκφρασης γνώμης
19/62. Το πολίτευμα της Ελλάδας είναι:
Προεδρική Δημοκρατία
Προεδρευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία
Βασιλευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία
Προεδρική Κοινοβουλευτική Δημοκρατία
20/62. Ποια είναι η ευθύνη του/της βουλευτή για τα αυτόφωρα κακουργήματα;
Για τη δίωξή του απαιτείται ειδική άδεια
Δεν απαιτείται άδεια της Βουλής για τη δίωξή του/της
Δεν διώκεται καθόλου
Διώκεται μετά την λήξη της βουλευτικής του/της θητείας
21/62. O/Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας μετά τις εκλογές διορίζει πρωθυπουργό:
Το πρόσωπο που υποδεικνύει ο/η απερχόμενος/η πρωθυπουργός
Τον/Την αρχηγό του πρώτου κόμματος
Τον/Την αρχηγό του κόμματος που έχει την απόλυτη πλειοψηφία των εδρών στη Βουλή
Το πρόσωπο που προτείνει η κοινοβουλευτική ομάδα του πρώτου κόμματος
22/62. Η Διοίκηση εντάσσεται στη(ν):
Νομοθετική εξουσία
Εκτελεστική εξουσία
Δικαστική εξουσία
Τέταρτη εξουσία
23/62. Το δημοψήφισμα προκηρύσσεται:
Με προεδρικό διάταγμα
Κάθε τέσσερα χρόνια
Για την εκλογή δημάρχων
Μόνο για τη συμμετοχή της χώρας σε διεθνείς οργανισμούς
24/62. Πρόωρη λήξη της βουλευτικής περιόδου λαμβάνει χώρα:
Σε περίπτωση πολέμου
Σε περίπτωση πανδημίας
Μετά από αίτημα της Κυβέρνησης προς τον/την Πρόεδρο της Δημοκρατίας για ανανέωση της λαϊκής εντολής ενόψει εθνικού θέματος εξαιρετικής σημασίας
Εάν ο/η Πρόεδρος της Δημοκρατίας διαπιστώσει ότι η Βουλή βρίσκεται σε δυσαρμονία με το λαϊκό αίσθημα
25/62. Τα συνταξιοδοτικά νομοσχέδια:
Είναι ειδικά
Είναι αναγκαία
Τροποποιούνται μόνο με πλειοψηφία 3/5 των μελών της Βουλής
Δεν μπορούν να τροποποιηθούν
26/62. Ποιος έχει δικαίωμα απονομής χάρης σε πολίτη;
O/Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας ύστερα από πρόταση του/της Yπουργού Δικαιοσύνης και γνώμη συμβουλίου
Ο/Η Πρόεδρος της Βουλής ύστερα από εισήγηση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής Επιτροπής
Ο/Η Πρωθυπουργός μετά από εισήγηση του Υπουργικού Συμβουλίου
Η Βουλή με την πλειοψηφία των μελών της
27/62. Τι ΔΕΝ μπορεί να αποφασιστεί με δημοψήφισμα;
Δημοσιονομικά ζητήματα
Κρίσιμα εθνικά θέματα
Κοινωνικά ζητήματα
Πολιτικά ζητήματα
28/62. Oι γενικά παραδεγμένοι κανόνες του διεθνούς δικαίου:
Υπερισχύουν έναντι κάθε άλλης αντίθετης διάταξης νόμου
Υπερισχύουν μόνο έναντι των ουσιαστικών νόμων
Υπερισχύουν μόνο έναντι των κανονιστικών πράξεων της διοίκησης
Υπερισχύουν μόνο έναντι των πράξεων νομοθετικού περιεχομένου
29/62. Βουλευτής που ψηφίζει αντίθετα προς την κοινοβουλευτική του/της ομάδα:
Οφείλει να παραιτηθεί
Χάνει την έδρα του/της
Καθίσταται αυτοδικαίως ανεξάρτητος/η βουλευτής
Καμία από τις λοιπές απαντήσεις
30/62. Η σύσταση εξεταστικής επιτροπής:
Απαιτεί απόφαση των 3/5 του όλου αριθμού των βουλευτών
Δεν μπορεί να αφορά ζητήματα άμυνας κι εξωτερικής πολιτικής
Συνιστά μορφή κοινοβουλευτικού ελέγχου
Ακολουθεί μετά την απόφαση ποινικής δίωξης υπουργού
31/62. Δικαίωμα εκλέγεσθαι στο αξίωμα του/της Προέδρου της Δημοκρατίας έχουν οι Έλληνες/ίδες πολίτες με:
Ικανότητα εκλέγειν άνω των 40 ετών
Ικανότητα εκλέγειν που είναι άνω των 40 ετών και έχουν ελληνική καταγωγή
Ικανότητα εκλέγειν
Ικανότητα εκλέγειν που είναι άνω των 25 ετών και έχουν ελληνική καταγωγή
32/62. Η διαδικασία για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας είναι:
Μυστική
Ονομαστική
Φανερή (με ανάταση της χειρός ή έγερση από τα βουλευτικά έδρανα)
Ηλεκτρονική
33/62. Δεν υπόκειται σε προσυπογραφή υπουργού:
Η προκήρυξη δημοψηφίσματος
Η αναπομπή ψηφισμένου νομοσχεδίου
Η διάλυση της Βουλής για εθνικό θέμα εξαιρετικής σημασίας
Η αναστολή των εργασιών της τακτικής συνόδου της Βουλής
34/62. Οι συντακτικές πράξεις:
Έχουν αυξημένη τυπική ισχύ
Είναι παράνομες
Εκδίδονται από την αναθεωρητική Βουλή
Εκδίδονται βάσει εξουσιοδότησης απευθείας εκ του Συντάγματος
35/62. Το τυπικό Σύνταγμα είναι:
Αυστηρό
Γραπτό και αυστηρό
Οι διαδικαστικές διατάξεις του Συντάγματος
Το Σύνταγμα του 1975
36/62. Το Σύνταγμα προβλέπει:
Το επικυρωτικό συνταγματικό δημοψήφισμα
Το γνωμοδοτικό νομοθετικό δημοψήφισμα
Τη λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία
Καμία από τις λοιπές απαντήσεις
37/62. Η θητεία της Κυβέρνησης διαρκεί:
Τέσσερα χρόνια
Όσο διαρκεί η θητεία της Βουλής
Όσο την εμπιστεύεται η Βουλή
Μπορεί να διαρκέσει για δύο συνεχόμενες βουλευτικές περιόδους
38/62. Το ήπιο Σύνταγμα:
Δεν αναθεωρείται όπως η κοινή νομοθεσία
Είναι άγραφο
Είναι κατώτερο από το αυστηρό Σύνταγμα
Αναθεωρείται όπως η κοινή νομοθεσία
39/62. Οι Πράξεις Νομοθετικού περιεχομένου είναι:
Οργανικοί νόμοι
Ανώτερες από τον τυπικό νόμο
Ουσιαστικοί νόμοι
Ανώτερες από τις διεθνείς συμβάσεις
40/62. Η βουλευτική περίοδος:
Είναι πενταετής
Έχει την ίδια έναρξη με τη βουλευτική σύνοδο
Εμπεριέχει τη βουλευτική σύνοδο
Είναι εξαετής
41/62. Η Κυβέρνηση ζητά από τον/την Πρόεδρο της Δημοκρατίας τη διάλυση της Βουλής και την προκήρυξη εκλογών για να ανανεωθεί η λαϊκή εντολή και να αντιμετωπιστεί εθνικό θέμα εξαιρετικής σημασίας. Τις εκλογές θα διενεργήσει:
Οικουμενική Κυβέρνηση
Υπηρεσιακή Κυβέρνηση
Η ίδια Κυβέρνηση
Κυβέρνηση εθνικής ενότητας
42/62. Δεν είναι συνταγματική επιτρεπτή:
Η εκλογή βουλευτών με λίστα
Η ψήφος των εκτός επικρατείας εκλογέων
Η καθιέρωση της απλής αναλογικής
Η μείωση του όλου αριθμού των βουλευτών σε 150
43/62. Σύμφωνα με την ελεύθερη εντολή ο/η βουλευτής:
Ανακαλείται, υπό προϋποθέσεις, από τους εκλογείς της περιφέρειάς του/της
Έχει ελευθερία γνώμης και ψήφου κατά συνείδηση
Δεν μπορεί να διαγραφεί από το κόμμα του/της
Δεν είναι ποτέ υπεύθυνος/η ποινικά
44/62. Η αναθεώρηση του Συντάγματος:
Εγκρίνεται με δημοψήφισμα
Γίνεται από μια Βουλή με αυξημένη πλειοψηφία
Είναι η μόνη δυνατότητα τυπικής αλλαγής του Συντάγματος
Είναι αρμοδιότητα του/της Προέδρου της Δημοκρατίας
45/62. Το ακαταδίωκτο των βουλευτών είναι:
Ατομικό δικαίωμα
Θεσμική εγγύηση
Κανόνας πολιτικής συμπεριφοράς
Απόλυτο
46/62. Οι διατάξεις του ελληνικού Συντάγματος αναθεωρούνται, εκτός από εκείνες που καθορίζουν τη βάση και τη μορφή:
Της Βουλής
Του πολιτεύματος
Του εκλογικού σώματος
Της νομοθετικής διαδικασίας
47/62. Αρμόδιο όργανο για την άρση της βουλευτικής ασυλίας σε περίπτωση συκοφαντικής δυσφήμησης είναι:
Το Εφετείο
Η Βουλή
Ο/Η Πρόεδρος της Βουλής
Η κοινοβουλευτική ομάδα στην οποία ανήκει ο/η βουλευτής
48/62. Η αναθεωρητική λειτουργία μπορεί:
Να καταργήσει τον έλεγχο συνταγματικότητας των νόμων
Να περιορίσει τη θρησκευτική ελευθερία
Να καθιερώσει την αρμοδιότητα του/της Προέδρου της Δημοκρατίας να διορίζει την ηγεσία της δικαιοσύνης
Να μεταβάλει το πολίτευμα από Προεδρευόμενη σε ημι-προεδρική δημοκρατία
49/62. Η αντιπροσωπευτική αρχή:
Είναι συνώνυμο της έμμεσης δημοκρατίας σήμερα
Είναι συνώνυμο της άμεσης δημοκρατίας
Δεν είναι συνώνυμο ούτε της άμεσης ούτε της έμμεσης δημοκρατίας
Σημαίνει ότι οι βουλευτές δεσμεύονται από τη γνώμη των ψηφοφόρων της περιφέρειάς τους.
50/62. Η θρησκευτική, κοσμοθεωρητική και πολιτική ουδετερότητα του Κράτους ως εγγύηση τήρησης της δημοκρατικής αρχής:
Αποτελεί υποχρέωση του Κράτους
Δεν αποτελεί υποχρέωση του Κράτους
Εναπόκειται στην διακριτική ευχέρεια του Κράτους
Προκύπτει από το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης